40 viimeksi lisättyä
 |
Apu 1966 nr 48, Menevät miehet Mikko Repo Savonlinnasta, Nesteen Naantalin satama, Arja Hassinen Sirkus Sariolan käärmetanssija
Näytä
|
 |
Apu 1964 nr 50, Marilyn Monroe, Tampereella on murhaaja
Näytä
|
 |
Brio Scanditoy - Suuri leluparaati 1980 - lelumainos / myyntiesite, Brio, Playbig, Fisher-Price, Plasto, Barbie, Tonka, Märklin, Polistil, Monogram
Näytä
|
 |
Homelite XL (Automatic Oiler) Chain Saw owner´s operating & maintenance manual -moottorisaha, käyttöohjekirja
Näytä
|
 |
E.L. - 100 ohjetta leipomiseen Kahvikekkereitä varten
Näytä
|
 |
Margariini maaseutua autioittamassa - Maalaisliiton selostus mitä on tehty rasvaverojen, tullien yms. eteen, jotta karjatalouden tuotteet olisivat kilpailykykyisiä
Näytä
|
 |
Onko sinuakin petetty? Varo vaaraa - kommunismia... Maalaisliiton vaalipropagandaa -painate
Näytä
|
 |
Mitä Eduskunnassa puhutaan sarja II.2 - Eduskunnassa joulukuulla 1933 käyty keskustelu koululaisten politikoinnista
Näytä
|
 |
Lombardini LDA 96, 97, 100, 820 Uso - Manutenzioni / Use & Maintenance - Spare Parts / Bedienung - Wartung - Erzarzteile / Emploi -käyttöohjekirja + varaosaluettelo
Näytä
|
 |
Shell Suomi-Finland 1959 Matkailukartta, sisältää kaupunki- / paikkakuntakohtaiset opastuskeskukset
Näytä
|
 |
Aeroflot / ZSSR, Moskva - Warszawa -lentoreitin tariffit ja aikataulut 1960, venäjänkielinen
Näytä
|
 |
Lancaster Window Blinds - all colours - Window Blind Cloth -värimallikirja rullaverhokankaille, arviolta 1930-lukuinen
Näytä
|
 |
Monark Nautic 4, 8,15, 22 perämoottori, Senior 250 venevaunu (trailer), Monarita lasikuituvene 3.3 / 4.0, Monark Camping perhevene -myyntiesite
Näytä
|
 |
Nokian rengastiedotus 1958 nr 5, Rengasalan kehitys, Kumikorjaamo A. Vikman Uusikaupunki laajentunut, Ulkorenkaan valmistus, Rengaskorjaamon ulkonäkö, ym.
Näytä
|
 |
Lahti, kaupunkikartta 1:10000, 1952
Näytä
|
 |
Helsinki - Helsingfors 1971 opaskartta + erillinen hakemisto / guidekarta / tourist map / plan de villa / stadtplan
Näytä
|
 |
Turku liikennekartta 1973 -kartta
Näytä
|
 |
Helsinki matkailijakartta 1960 Turistkarta, Tourist map, Carte touristique, Turistenkarte -map
Näytä
|
 |
Autoilijan tiekartta / bilistens vägkarta / Motoring road map / Auto-Strassenkarte 1981 : 800 000 - Suomi ja Pohjois-Kalotti - Finland och Nordkalotten / Finland
Näytä
|
 |
Helsinki - Helsingfors 1987 opaskartta + erillinen hakemisto / guidekarta / tourist map / plan de villa / stadtplan / plan goroda 1:20 000
Näytä
|
 |
Suomi Finland - Suomen seinäkartta 1:1000000
Näytä
|
 |
Tampereen kassakaappitehdas - Kaarlo Granath - Hintaluettelo kassakapeista 1909
Näytä
|
 |
Tallink syys. -93 - talvi -94 -matkaesite
Näytä
|
 |
Cunard White Star "K" Tourist Class -matkalaukkumerkki
Näytä
|
 |
Kiekhafer Mercruiser sisäperämoottorit -myyntiesite / hinnasto
Näytä
|
 |
Electrolux - Archimedes perämoottorit -myyntiesite
Näytä
|
 |
Lauluja - 1928, perinteinen musta vahakantinen vihko, johon kirjoitettu laulujen sanoja
Näytä
|
 |
Grundig C201-FM radiokasettisoitin -alkuperäiset käyttöohjeet, piirikaaviot ym. paperit, jotka kuoressa olleet mukana toimituslaatikossa
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 11 Palava keihäs -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 10 Kone Tomomboon, Poppamiehen kosto, Lintumiehen urotyö -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 9 Tunkeilija viidakossa ja kaksi muuta tarinaa -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 8 Villikissa -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 7 Verinen virta -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 6 Aikakello -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 5 Kapinallinen -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 3 Kuninkaan paluu -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 2 Pahuuden kuningatar, Afrikan ralli, Nasuran rikos -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1989 nr 1 Kidnappaajat -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1988 nr 12 Sotakone -sarjakuvalehti
Näytä
|
 |
Tarzan 1988 nr 11 Ninja -sarjakuvalehti
Näytä
|
Näytä kaikki
|
CIF, DDP vai EXW?04.01.2022 14:33
Edellisen vuoden ehdottomia antikvariaattitoiminnan huippuhetkiä oli "laivakaupat", niin hankinta- kuin myyntipuolellakin. Harvoin, jos koskaan sattuu kohdalle tällaista erää, jo "laivaston" hankinta oli luku sinänsä, myymisestä puhumattakaan.
Aivan hyvin voin tämän arvoisien lukijoidenkin tietoon saattaa - ketään ei mainita nimeltä, mitään muuta kuin vain olennaisin kerrotaan, näin merihenkinen kuin tämä kauppakin on, niin kerrontakin on selvässä merenkulullisessa hengessä esitetty.
Yleisessä tiedossa on, että kaikkien hyödykkeiden kohdalla tulee pyrkiä ajoittamaan kaupat niin, että ostaa halvalla ja myy kalliilla - suhdanneherkällä ja pääomaintensiivisellä laiva-alalla tämä on ollut vallitseva totuus kautta aikain. Kuvan laivaston ym. asetin toki myyntiin kohtuullisen korkein hintatoivein, kuitenkin hivenen maailmanmarkkinahintoja alhaisemmilla pyynneillä - yllättäen yksi laivoista toimitettiinkin Helsinkiin, josta löytyi riittävän kaukonäköinen taho taltioimaan merenkulkumme historiaa. Loput jäivät "ylösmakaamaan" eli odottamaan parempia aikoja.
Laivakauppoja tehdään usein erikoistuneiden ns. S&P brokereiden eli laivakauppameklarien (ei saa sekoittaa toiseen eli laivanselvittäjien kunniakkaaseen ammattikuntaan) avulla ja sellainenhan tähänkin ilmestyi Skandinaviasta päämiehensä (USA:sta) puolesta neuvottelemaan - varsinaisesti tässä ei tarvinnut neuvotella rahasta, paremminkin sen toimittamisesta tilille ja tavaran toimitusehdoista. Itsekin olen urallani kuullut ja nähnyt kollegoiden, toki enemmänkin esinepuolen - pieleen menneitä kauppoja Ulkomialla / ulkomaiden suuntaan - mitään tällaistahan ei toki ollut näköpiirissä, enhän sentään ollut myymässä näitä Liberiaan mukavuuslipun alle enkä edes rikkaille kreikkalaisille varustamoperijöille.
Meille tuttu euroopanlaajuinen IBAN-systeemi lakkaa toimimasta jo oikeastaan Englannin Kanaalissa, joissakin muissa systeemeissä taas maksujen välityspalkkiot ovat järkyttävän isoja, varsinkin mikäli menevät myyjän saamasta rahasta, onneksi löytyi kaikin tavoin järkevät systeemit. Isommissa kaupoissa on muutenkin monenlaista säätämistä - toimitus Kontinentilta (= Eurooppa) Pasific coastille (= Yhdysvaltain Tyynenmerenpuoleinen osa) vaatii varmoja kuljetusyhteyksiä ja monenmoista hallinnollista toimintaa, vähäisimpänä ei vakuuttaminen - siitähän sitä olikin tulla kaupan hidaste jollei suoranainen este, tarjolla olleista nopeista ja omissa käsissä olevista vaihtoehdoista loppuivat summat kesken... eikun säätämistä sähköpostilla, kirjoittelin ruotsiksi ja sain vastauksia skandinaviskaksi... sain siirrettyä vastuun sopivalla toimitustapalausekkeella täysin ostajan kontolle, jonka he toki täysin hyväksyivät, kun ovat isompia pelureita näissä asioissa.
Nykypäivänä myös kaikki muodollisuudet liittyen vientiin tuonne Isoon Länteen on hoidettava pilkulleen oikein - papereissa on oltava oikeat tullinimikkeet, summat, alkuperämaat sun muut alvit, palvit ja invoicet. Sopivin järjestelyin kuitenkin sain sitten kaikki asianmukaiset dokumentit kuntoon ja varsinaista kuljetusta odottamaan, joulunajan (Ison Maailman) ruuhkaan sitten Turustakin laitettiin laivasto liikkeelle - luotettavin globaalein saksalaisin systeemein. Reippaan kuriirin noutaessa yli kahden sentin kartonkiseinäisen lieriön (=putkilo) ja viivakoodin lukijalaitteen piippauksen säestämänä siirtyi kaikki vastuu Ex Works -termein ostajalle.
Tavara on toimitettu uusille omistajilleen, itse asiassa on jo tiedusteltu mahdollisuutta hankkia vastaavia laivastoja lisää - vaan eipä taida enää uralla vastaan tulla?
Kimmo
|
|