Service in
Swedish
German
English
 

40 viimeksi lisättyä

Korkeajännitys 1982 nr 23 - Vanhat synnit
Näytä

Korkeajännitys 1982 nr 19 - Taisteleva tusina
Näytä

Korkeajännitys 1982 nr 18 - Riistana sissit
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 7 - Menneen talven lumet
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 6 / Kiilan kärkenä
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 5 - Kaksi karkuria
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 4 - Uinuva kuolema
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 3 - Voiton tahto
Näytä

Korkeajännitys 1983 nr 2 - Kolme kympintappajaa
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 24 - Elämänlinja
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 23 - Voitontahto
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 22 - Henkipatot
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 21 - Kultainen kotka
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 20 - Yllätysten iskuryhmä
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 19 - Urheista urhein
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 18 - Pahan kasvot
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 17 - Totuuden hetki
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 16 - Pidä pintasi!
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 15 - Kuumat timantit
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 14 - Kavaltaja
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 13 - Sotaratsu
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 12 - Kenraalin sota
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 11 - Jalat alle!
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 10 - Korpraali, ota komento!
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 9 - Tähtäimessä petturi
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 8 - Pahin vihollinen
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 7 - Pikkurotta
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 5 - Pelit seis!
Näytä

Korkeajännitys 1984 nr 4 - Hirviöauto
Näytä

Äänivalli joulukuu 1966 (16.) Aero Oy-julkaisu, mm. DC-8 asiaa
Näytä

Finnair DC-8 julkaisuihin perehdyttäminen / Caravelle / Shell ilmailuohje -sekalainen erä painatteita / monisteita
Näytä

Volvo F 88, FB 88 Reservdelar - bildkatalog / parts illustrations, kuvallinen varaosaluettelo
Näytä

Volvo N 88, NB 88 Reservdelar - bildkatalog / parts illustrations, kuvallinen varaosaluettelo
Näytä

Belos yleistraktori mallit L (Gravely), IL-222, IL-222D + eri työvarusteet -käyttöohjekirja / operator´s manual in finnish
Näytä

McCormick International B-275 Diesel Tractor - Regular and Industrial models - Parts Catalogue
Näytä

International Harvester IH 523, 624 + 724 Diesel Tractors Parts Catalog / Ersatzteilkatalog / Catalogue pices -traktori, varaosaluettelo
Näytä

Valtra ANTS traktorimallisto -myyntiesite
Näytä

Rosenlew Comia C4, C6, C8, C10, C12 leikkuupuimuri -myyntiesite
Näytä

Fendt 200 V/F/P, 200, 300, 500, 700, 800, 900 traktorimallistoesite 2014 -myyntiesite
Näytä

Sukkela karjanlannanlevitin -myyntiesite
Näytä

Näytä kaikki
<- edellinen kirjoituskaikki kirjoitukset seuraava kirjoitus ->

Posti on kaikkialla

19.12.2022 09:06
Blogin kuvituskuva

Postin eri lähetyslajeja, kulkua yms. esittelevä lautapeli - "Kukin pelaaja pyrkii kuljettamaan lähetyksensä  perille mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti..."

Varmasti Postin - Itellan-Risellan yms. loistoaikojen peli, peräti junakuljetuksetkin vielä käytössä - ehkä jopa aamu- ja iltapostin jako, jopa lauantaisin kannettiin taajamissa kotiin... no onhan tästä jo sata vuotta aikaa. Saattaa olla kuitenkin kultaisilta 1980-luvun ajoilta, jolloin Posti ei ollut liikelaitos eikä ollut puhettakaan naapurimaiden valtaamisesta, joista nyttemmin on palattu häntä koipien välissä kultaa vuolemasta? Vielä 1990-luvullakin oli kunnia-asia kuljettaa läheteykset perille vaikka taksilla - olkoonkin, että tämä seuraavaa on koskenut varmasti vain erästä tiettyä Turun saaristossa asunutta kenraalia - mikäli tilattu Höplä eli Hufvudstadsbladet ei ehtinyt normaaliin aamujakokierrokseen Herra Kenraalille se toimitettiin saavuttuaan pääpostiin vaikka taksilla - tämän on minulle kertonut kyseisen reissun useamman kerran tehnyt evp postilainen... en aseta tätä kyseenalaiseksi. 

Pelin nimen mukaisesti Posti on nykyään kaikkialla - sananmukaisesti lähetykset missä sattuu, ellei peräti määrätty kulkemaan edestakaisin kahden postipisteen väliä hamaan tulevaisuuteen tai niin kauan kuin kääre kestää?

OK - tämähän on toki vain pahojen kielten kertomaa ja kenties urbaania legendaa - näin itse suurelta osin Postin varaan toimintansa rakentaneena nappikauppatoimijana on kuitenkin todettava, että kyllä ne lähetykset kuitenkin menevät perille - jopa kirjeetkin, kun antaa armon käydä oikeudesta ja hyväksyy parinkin viikon kuljetusajat tiettyihin suuntiin - joissa ollaan toimimattomien lajittelurobottien sekä työvoimapulan syvien kysymysten äärellä. Toisekseen, mitenkäs tässä muuten voitaisiin toimiakaan? Ei ole paluuta hevoskyyteihin eikä Kustin polkemiseen.

Hinta 40,00 €.

Kimmo