Service in
Swedish
German
English
 

40 viimeksi lisättyä

Volvo C70 -myyntiesite
Näytä

Volvo V70 -myyntiesite
Näytä

Volvo 340/360 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC70 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 -myyntiesite
Näytä

Volvo S70/V70 -myyntiesite
Näytä

Volvo C30 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 -myyntiesite
Näytä

Volvo C70 -myyntiesite
Näytä

Volvo S60 Sport -myyntiesite
Näytä

Volvo XC90 -myyntiesite
Näytä

Volvo C30 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC70 -myyntiesite
Näytä

Volvo S60 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC90 -myyntiesite
Näytä

Volvo V70 -myyntiesite
Näytä

Volvo C30 -myyntiesite
Näytä

Volvo V50 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC90 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC70 -myyntiesite
Näytä

Volvo C30 -myyntiesite
Näytä

Volvo XC70 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40/V40 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40/V40 -myyntiesite
Näytä

Volvo V50 Classic -myyntiesite
Näytä

Volvo C70 -myyntiesite
Näytä

Volvo V50 Classic -myyntiesite
Näytä

Volvo S40 Classic -myyntiesite
Näytä

Volvo S40 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40/V40 -myyntiesite
Näytä

Volvo S60 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40 -myyntiesite
Näytä

Volvo C70 -myyntiesite
Näytä

Volvo S60 -myyntiesite
Näytä

Volvo S40/V40 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 -myyntiesite
Näytä

Volvo S80 Classic -myyntiesite
Näytä

Näytä kaikki
<- edellinen kirjoituskaikki kirjoitukset seuraava kirjoitus ->

Raitiotie Turkuun?

28.05.2025 15:14
Blogin kuvituskuva

Otsikon asiaahan on väyrystelty Turussa jo vuosia - Antikvariaatin näkökulmasta en ota kantaa, vaikka voisinkin (ammatin puolesta olen ollut tekemisissä läheisesti vuoden 1974 lopettamispäätökseen osallistuneen henkilön jälkeläisten kanssa ja kuullut asiat olivat karua faktaa - myöskin on käsiini tullut - luvalla ja kutsuttuna katsomaan & taltioimaan muuta materiaalia, jota raitioteiden jäljiltä oli varastoon jäänyt).

Kolkutellaan kuvitteellisilla kiskoilla kuitenkin uusille urille, tässä tapauksessa haetaan vauhtia Viipurin Raitioteiltä, josta herra V.V. (aikanaan herraskaisemmin Viipurissa nimikirjaimin W.W.W.) siirtyi vuonna 1944 Turkuun kuljettajaksi. Käsiini sattui tietysti isompi nippu Viipurin ajan asiakirjoja ym, mutta myös Turun Raitioteiden ajokortti, kertakaikkisesti suoritetuin verstaskokein, ajokokein ja ajomääräyskokein, jossa herra hyväksyttiin ensin ajoharjoittelijaksi ja sitten ylimääräiseksi kuljettajaksi, kaiketi ihan virkahenkilöksi? Byrokratiaa on ainakin riittänyt, onpahan sitten kuitenkin päässyt mm. avo-ohjaamoisten vaunujen pönäkäksi kuljettajaksi - talvi-aikaan pönäkkyys toki selittyi runsailla pakkasvarusteilla, mitään pakkasrajoja ei ollut, joten kuljettajan piti pukeutua lämpimästi ajosillalle... sodan jälkeenhän Raitiotiet hankkivat SA-lammasturkkeja, kun sattuneesta syystä niitä ei enää rintamilla tarvittu... ainakin kymmenen sellaista turkkia kannoin omin pikku kätösin parempaan talteen.

Hankkimalla tämän aidon ajokortin varmistat paikkasi etunenässä uuden Raitiotien kuljettajan hommiin, kerrot vain, että suvussa on ajettu ratikkaa jo 40-luvulla - hinta vain 30 Turun markkaa vuodelta 1409.

https://www.juvekim.fi/product.php?id=2261802

PS. Ratikkahommat Tampereella näyttävät pyörivän todella mallikkaasti, vaikka itsekin siellä joku vuosi sitten kiroilin katutyömailla, kun ei oikein mistään päässyt minnekään - nyt se raitiotie kuljettaa ihmisiä (asiakkaita) mm. eri tapahtumiin, joissa on tullut käytyä.

Kimmo